جك هيدروليك چيست؟
در نگاه اول، استفاده از مايع براي بالا بردن اجسام سنگين غيرممكن به نظر ميرسد. اما جك هيدروليك اين كار را ممكن ميسازد. اين تجهيز صنعتي با نيروي سيال، قدرت بالايي دارد و معمولا در ماشينآلات سنگين به كار ميرود.
در اين مقاله به موضوع "جك هيدروليك چيست" پرداخته و نوع عملكرد، انواع و اجزاي آن را بررسي ميكنيم.
جك هيدروليك چيست؟
جك هيدروليك (Hydraulic Jack) يكي از پركاربردترين تجهيزات هيدروليكي است كه با استفاده از تراكم و جابجايي سيال كار ميكند.
اجزاي جك هيدروليك
يك جك هيدروليك عموما شامل پيستون، ميله پيستون، درپوش سيلندر و سيلندر است. اين اجزا در ساختاري شامل دو استوانه با سطح مقطعهاي مختلف تشكيل ميشوند. سيال (معمولا روغن) در اين سيلندر جريان دارد و پيستون با جابجايي، نيرو را به بار منتقل ميكند.
عملكرد جك هيدروليك
در يك سيستم هيدروليك، يونيت هيدروليك مخزن ذخيره سيال (روغن) است كه با استفاده از يك الكتروموتور به چرخش در ميآيد. براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد به مقاله "الكتروموتور و اجزاي آن" مراجعه كنيد.سيال تحت فشار از طريق شير كنترل جهت به سيلندر اصلي منتقل ميشود. با ورود روغن به سيلندر، پيستون با توجه به جهت تزريق و فشار روغن حركت كرده و نيروي وارده را از طريق ميله پيستون به بار منتقل ميكند.
مزايا و معايب جك هيدروليك
مزايا:
- نياز به فضاي كم
- مؤثر در جابجايي بارهاي سنگين
- استفاده آسان
- جابجايي بارها با حداقل تلاش
معايب:
- سرعت نسبتاً كم
- مستعد خرابي در صورت فرسودگي
- بوي نامطبوع در صورت گرم شدن بيش از حد روغن
- امكان نشت روغن و آلودگي خاك و آب
اين خلاصهاي از عملكرد جك هيدروليك و مزايا و معايب آن است.
جك هيدروليك يك طرفه با يك ميله پيستون
جك هيدروليكي يك طرفه با يك ميله پيستون در مقايسه با جكهاي پلانجر، توانايي كمتري در تحمل وزنه دارد. اين جك با استفاده از نيروي جاذبه و وزن پيستون يا يك فنر به حالت اوليه باز ميگردد. اين نوع جك در سيستمهاي اتوماسيون كه چند جك مشابه براي انجام يك كار واحد استفاده ميشوند، كاربرد دارد.
سيلندر يا جك هيدروليك متوالي
سيلندرهاي متوالي از تركيب دو يا چند سيلندر تشكيل شدهاند كه به صورت متوالي و مكانيكي كوپل شدهاند. هر سيلندر درگاههاي ورودي و خروجي مخصوص خود را دارد ولي نميتواند به صورت مستقل عمل كند. مزيت اصلي اين نوع جك در افزايش نيرو بدون نياز به افزايش سايز پيستون است.
جك هيدروليك تلسكوپي
جك تلسكوپي كه ظاهري شبيه تلسكوپ دارد، ميتواند ارتفاع خود را چندين برابر افزايش دهد. يكي از كاربردهاي اين نوع جك هيدروليك در كاميونهاي كمپرسي براي تخليه بار است.
جك هيدروليك دو طرفه
در جك هيدروليك دو طرفه، فشار سيال باعث حركت پيستون به هر دو سمت ميشود و كار از هر دو طرف انجام ميگيرد. عمليات رفت و برگشت پيستون در اين جكها توسط تغيير جهت روغن صورت ميگيرد. انواع جكهاي دو طرفه شامل:
- جك هيدروليك دو طرفه با يك ميله پيستون
- جك هيدروليك دو طرفه با دو ميله پيستون
ميباشد.
انواع جكهاي هيدروليكي دوطرفه
جك هيدروليك دو طرفه با يك ميله پيستون
در اين نوع جك، جريان سيال ميتواند به دو سمت پيستون فشار وارد كند. جك تك ميله دو طرفه يكي از پركاربردترين جكهاي هيدروليك است كه در اندازهها و توانهاي مختلفي موجود است.
جك هيدروليك دو طرفه با دو ميله پيستون
اين نوع جك براي ميزهاي فيدر كه به حركت و لرزش در دو طرف نياز دارند، مناسب است. در اين جك، ميلههاي پيستون از هر دو طرف سيلندر به بار نيرو وارد ميكنند.
تفاوت جكهاي هيدروليك و پنوماتيك
تفاوت اصلي جك هيدروليك و جك پنوماتيك در نوع سيالي است كه براي اعمال نيرو استفاده ميكنند. جك هيدروليك از روغن و جك پنوماتيك از گازهاي فشرده بهره ميگيرد. هر دو سيستم مزايا و كاربردهاي خاص خود را دارند.
سيستمهاي پنوماتيك به دليل استفاده از هواي فشرده عمر بيشتري دارند و سرعت بالاتري را ارائه ميدهند. اين به دليل نرخ بالاي جريان كمپرسور هوا است. هوا با مقاومت كم و سرعت بالا از شيلنگها عبور ميكند، در حالي كه روغن هيدروليك به انرژي بيشتري براي حركت نياز دارد.
جك پنوماتيك سيستم بسيار تميزي دارد. اين جك براي توليد مواد غذايي و فرآيندهايي كه نياز به محيط تميز دارند، مناسب است. به دليل خطر نشت روغن هيدروليك، از جك هيدروليك معمولاً در اين محيطها استفاده نميشود.قدرت ليفت و بالا بردن اجسام در جكهاي هيدروليك بيشتر از جكهاي پنوماتيك است.
برچسب: ،
ادامه مطلب